Czy leci z nami nasza spakowanawalizka ?
Rocznie na lotniskach na całym świecie ginie 40 mln sztuk bagażu.
Dlaczego?
Jak by co to „bagaże nie giną”, tylko „ulegają zagubieniu”, a z tych 40 mln, 99,9 procenta wraca do pasażera.
Co zrobić by wasza walizka nie zginęła ?
Oto kilka porad wynikających z obserwacji i mojego doświadczenia.
1) Przed lotem zastanówcie się co pakujecie do walizki.
Bardzo istotne jest, żeby przed każdym rejsem sprawdzić listę przedmiotów zabronionych do przewozu. Bagaż jest prześwietlany, aby wykryć ewentualne nieprzestrzeganie takiej listy. Bagaż może być nawet trzykrotnie prześwietlany, jeśli wzbudza jakiekolwiek wątpliwości, pasażer jest wołany do kontroli manualnej, wykonywanej przy nim. Czasami się zdarza, że produkty spożywcze, np. ser, wyglądają jak kostka trotylu. To może spowodować, że wasz bagaż nie poleci a jak będzie pechowo to i wy nie zdążycie wsiąść do samolotu.
2) Odprawa na lotnisku.
Większość linii zaczyna odprawę na dwie godziny przed odlotem danego rejsu. Czasami na lotach międzykontynentalnych gdy leci „olbrzymi” samolot odprawy zaczynają się jeszcze wcześniej. Jeśli wiecie jak na olbrzymich lotniskach są skonstruowane taśmy do przenoszenia bagażu do właściwych pojemników, to pewnie wiecie, że zanim wasza walizka trafi do właściwego samolotu potrafi przejechać na taśmach kilka kilometrów. Dajcie jej szanse i odprawcie się najwcześniej jak możecie. Nawet jeśli nie wpadnie tam gdzie wpaść miała, dojedzie na koniec taśmy i tam obsługa lotniska będzie miała jeszcze zapas czasu by odnaleźć właściwy samolot i spakować wasz bagaż na właściwy lot.
3) Kod kreskowy.
Zapewne wiecie o co chodzi. Wasza walizka zostanie oznaczona taśmą z kodem kreskowym, na którym jest wasze nazwisko, numer rejsu, port wylotowy, docelowy, a jeśli lecicie z przesiadką także port na którym będziecie się przesiadać ( ale to nie zawsze). Pierwsze co powinniście zrobić to sprawdzić o ile to możliwe, czy pasek ów został poprawnie wydrukowany w oznaczeniu IATA.
Np. lotnisko Katowice – Pyrzowice ma KTW
A lotnisko w Katmandu – KTM
Chyba domyślacie się co się stanie, gdy ktoś na waszym pasku zamiast KTW wydrukuje KTM – tak, wasza walizka trafi zamiast do Katowic do Katmandu ( nie wymyśliłem tego na poczekaniu, takie błędy naprawdę się trafiają)
Druga sprawa to nie odklejanie kodów kreskowych z poprzednich lotów, najlepsza droga do tego by zmylić maszyny skanujące bagaż i doprowadzić do pomyłki. Pamiętajcie by przed kolejnym lotem, zerwać naklejki z lotów wcześniejszych.
4) Krótka przesiadka
Jeśli lecicie z przesiadką, i jest ona bardzo, krótka np. 35 min – może się zdarzyć, że wasz bagaż nie zdąży być przepakowany na kolejny lot. Ja przy przesiadkach w okolicach do 60 minut czuję się zaniepokojony, jak na razie do tej pory bagaż przylatywał razem ze mną. Moi znajomi lecieli na rejs statkiem z 35 minutową przesiadką w Berlinie, walizki dotarły 4 dni później na statek a oni musieli na miejscu dokupić wiele potrzebnych rzeczy. Jeśli możecie zaplanujcie swoją podróż tak by przesiadka trwała ponad godzinę, a na miejscu docelowym nie ruszajcie dalej w podróż tylko dajcie szanse liniom lotniczym na dowiezienie waszej walizki.
5) Wasza walizka
To już tylko moja teoria bo maszyny nie zwracają uwagi na kolory, ale uważam, że lepiej mieć kolorową wyróżniającą się walizkę niż czarną bezkształtną masę, wam będzie lepiej rozpoznać bagaż na taśmie po przylocie, a i obsłudze lotniska będzie łatwiej zapamiętać, że jeszcze nie załadowali tej pomarańczowej walizki. Zresztą coraz więcej ludzi podróżuje z bardzo kolorowymi wyróżniającymi się walizkami, więc jeśli będziecie kupowali kolejną walizkę kupcie w miarę kolorową. Jeżeli nie liniom lotniczym i pracownikom lotnisk to na pewno wam ułatwi to życie.
6) Plecak
Jeśli lecisz z dużym plecakiem i nadajesz go na bagaż, plecak schowaj w specjalny pokrowiec, tak by paski od plecaka nie latały na boki, jeśli nie masz pokrowca, postaraj się chociaż związać wszystkie paski, plecak połóż na taśmie tak by przyklejony kod kreskowy był widoczny. Plecaki mają to do siebie że lubią się obracać na taśmie i przykryć kod kreskowy, tym sposobem mogą dojechać na koniec taśmy w czasie gdy twój samolot będzie startował.
7) Walizka
Walizkę na taśmie ułóż tak by osoba mocująca taśmę z kodem kreskowym jak najmniej musiał kombinować, najlepiej by rączka do której przykleja się kod, była jak najbardziej widoczna i u góry. Obsługa lotniska generalnie ma twoją walizkę gdzieś, a ty raczej chciałbyś by doleciała razem z tobą.
8) Kwit bagażowy
Przy odprawie dostajemy kwit bagażowy, co jest rodzajem potwierdzenie, że nadaliśmy bagaż. Zwyczajowo jest przyklejany do naszej części karty pokładowej. Nigdy go nie wyrzucaj przed odebraniem bagażu i opuszczeniem lotniska, bo są na świecie lotniska gdzie sprawdza się bagaż z kwitem, aby nikt nie wyszedł z czyjąś walizką. Zwróć uwagę, czy nie jest naklejony jeden na drugim. Kiedyś lecieliśmy z Kuby w 6 osób i Kubanka przykleiła nam jeden na drugim co spowodowało duże kłopoty na lotnisku w Niemczech bo nie dało się odczytać tych kwitów znajdujących się pod spodem.
9) Podpis
Większość walizek ma miejsce na zamieszczeni danych adresowych właściciela. Podpisz swoją walizkę solidnie, i pamiętaj by zmieniać dane, jeśli zmienisz adres czy numer telefonu albo maila. Może ułatwi to kiedyś zlokalizowanie twojej walizki. Jeśli komuś pożyczysz swoją walizkę, pamiętajcie o zmianie kartki z informacjami na czas podróży.
10) Jak wyglądała pana walizka ? – no taka czarna była !
Pewnie macie zdjęcie ukochanej osoby, domu albo psa, a nigdy nie przyszło wam zrobić zdjęcia swojej walizki, może się przydać przy próbie uzyskania odszkodowania gdy zostanie zagubiona lub zniszczona. Pomyślcie o tym.
11) Jaka walizka ?
Na ten temat można by się rozpisywać, ale jeśli latasz często biznesowo – kup walizkę z pancernego plastyku. Jeśli latasz często turystycznie a na miejscu nie zdobywasz gór – dobra będzie walizka sportowa ( duży wybór ma np. Decathlon). Jeśli latasz raz do roku na urlop na pobyt, starczy Ci zwykła najprostsza walizka. Jeśli uwielbiasz plecaki, kup taki by miał odpowiedni pokrowiec używany na czas lotu.
Tu możesz zobaczyć dostępne na rynku walizki – i może sobie coś wybierzesz – kliknij w link.
Kiedyś czytałem, że są dostępny jest taki gadżet elektroniczny, który po wejściu na pokłada może nam potwierdzić czy nasza walizka została zapakowana do luku bagażowego. Tylko co nam to da, jeśli nie została zapakowana ? przecież nie zawrócimy samolotu, a cały lot będziemy tylko zdenerwowani.
Trochę uwag o bagażu głównym zwanym zazwyczaj rejestrowanym:
W bagażu rejestrowanym nie należy umieszczać:
przedmiotów wartościowych, w tym pieniędzy,
metali szlachetnych, biżuterii,
dokumentów i wzorów handlowych, paszportów, dokumentów tożsamości i innych papierów wartościowych,
urządzeń elektronicznych i przyrządów optycznych (tj. komputery, laptopy, aparaty fotograficzne, telefony komórkowe, kamery wraz z osprzętem, okulary) oraz lekarstw, kluczy itp.,
przedmiotów, które ze względu na ich cechy i właściwości, w tym rodzaj, wagę, wielkość lub łatwość psucia, delikatność i kruchość, łatwość stłuczenia lub szczególną wrażliwość nie nadają się do przewozu,
przedmiotów niebezpiecznych lub szkodliwych, które mogą stwarzać zagrożenie dla samolotu, osób lub przedmiotów na pokładzie samolotu. Jeżeli mimo zakazu pasażer umieści w bagażu przedmioty, które nie mogą być w nim przewożone, ich przewóz odbywać się będzie na odpowiedzialność pasażera.
Zabrania się przewożenia:
materiałów wybuchowych, np. petardy, sztuczne ognie; materiałów łatwopalnych stałych i ciekłych, np. spirytus, gaz do zapalniczek, rozpuszczalniki, środki czyszczące, farby, zapałki, wybielacze; materiałów radioaktywnych; gazów sprężonych, np. aerozole z palną zawartością, butle turystyczne z gazem, substancji trujących (toksycznych) i zakaźnych np. pestycydy, rtęć, hodowle kultur bakterii i wirusów; substancji powodujących korozję; innych przedmiotów niebezpiecznych, np. charakteryzujących się silnym polem magnetycznym.
Wykaz przedmiotów zabronionych w bagażu rejestrowanym:
Następujące przedmioty nie mogą być przewożone przez pasażerów w bagażu rejestrowanym: materiały wybuchowe oraz substancje i urządzenia zapalające – materiały wybuchowe oraz substancje i urządzenia zapalające nadające się do użycia w celu spowodowania ciężkiego obrażenia ciała lub stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa statku powietrznego, w tym:
amunicja,
spłonki,
detonatory i bezpieczniki,
miny, granaty i inne wojskowe materiały wybuchowe,
fajerwerki i inne materiały pirotechniczne,
pociski dymne i naboje dymne,
dynamit, proch strzelniczy i plastyczne materiały wybuchowe.
Ze względów bezpieczeństwa bagaż podlega kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej przez Służby Ochrony Lotniska, za których działania i ich skutki, zgodnie z Ogólnymi Warunkami Przewozu, przewoźnik nie odpowiada. W przypadku zamiaru przewozu broni w bagażu rejestrowanym musicie się z kontaktować z przedstawicielem przewoźnika w celu uzyskania informacji o szczegółowych warunkach jej przewozu.
UWAGA! Przewoźnik może odmówić przyjęcia bagażu rejestrowanego, jeżeli nie jest on opakowany w sposób gwarantujący bezpieczny przewóz przy zachowaniu zwykłej staranności w jego obsłudze. Linie lotnicze zalecają dokładne oznakowanie bagażu wywieszką/nalepką adresową. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za przewożone w bagażu rzeczy łatwo tłukące się i łatwo psujące się oraz za pieniądze, biżuterię i inne przedmioty wartościowe, dokumenty, próbki handlowe itp. Przewóz tych przedmiotów odbywa się na wyłączne ryzyko i odpowiedzialność pasażera.
Jeśli będziecie mieć jednak pecha to co należy robić kiedy Wasz bagaż zaginie ? Opowiedź pod spodem.
Jeśli bagaż zaginął należy niezwłocznie udać się do Biura Bagażu Zaginionego, które znajduje się na każdym lotnisku. Tam załatwiamy formalności związane z odzyskaniem straty.
W biurze otrzymuje się do wypełnienia w dwóch egzemplarzach specjalny protokół PIR (Property Irregularity Report), w którym trzeba podać opis i charakterystykę zaginionego bagażu wraz ze wszystkimi innymi informacjami potrzebnymi do jego odnalezienia. Protokół PIR będzie niezbędny przy odbiorze odnalezionego bagażu i stanowić będzie podstawę do ewentualnych roszczeń wobec przewoźnika. Należy pamiętać, że aby zgłosić zagubiony bagaż musimy mieć przy sobie dokument tożsamości, kwit bagażowy i odcinek karty pokładowej, który otrzymujemy podczas odprawy biletowo-bagażowej (check-in).
Często już podczas wypełniania PIR dowiadujemy się co się stało z bagażem i ile czasu potrwa jego ściągnięcie. Od momentu zgłoszenia zaginięcia przewoźnik ma pięć dni na dostarczenie go klientowi pod wskazany adres lub przygotowanie do odbioru w punkcie bagażowym lotniska. Większość bagaży wraca do swoich właścicieli w ciągu 1-3 dni.
Większość linii lotniczych dostarczy nam zgubę we wskazane miejsce, dlatego w biurze podajemy adres zamieszkania lub adres hotelu, w którym zamierzamy się zatrzymać oraz swój telefon kontaktowy.
Do dobrych praktyk renomowanych linii lotniczych należy wydawanie „pakietów ratunkowych” (komplet bielizny i podstawowe kosmetyki) lub pieniędzy na zakup tych rzeczy samodzielnie. Kwoty takiej zapomogi zwykle obejmują małe sumy do ok. 100 euro. Czasami zamiast gotówki otrzymujemy potwierdzenie możliwości dokonania takich zakupów do podanej kwoty z gwarancją jej zwrotu. Nawet, gdy nie uda się nam uzyskać takiej rekompensaty warto wystąpić później o zwrot kosztów takich zakupów, pamiętając, że muszą to być rzeczy pierwszej potrzeby, których zakup był uzasadniony.
Kiedy bagaż, dotrze w końcu w nasze ręce, może się okazać, że jest uszkodzony, zniszczony lub jego zawartość jest niepełna. Dlatego należy koniecznie pamiętać, by podczas odbioru bagażu z rąk kuriera lub w punkcie bagażowym na lotnisku sprawdzić jego stan. Jeśli stwierdzimy jakiekolwiek nieprawidłowości powinniśmy zażądać od kuriera lub pracownika punktu bagażowego pisemnego potwierdzenia stwierdzonych przez nas szkód.
W sytuacji gdy bagaż zaginął bezpowrotnie, został zwrócony po przekroczeniu obowiązujących terminów lub uległ uszkodzeniu bądź zniszczeniu, przysługuje nam prawo do złożenia reklamacji – mamy na to 7 dni. W stosownym piśmie należy zamieścić opis szkody i wycenę zaginionego lub zniszczonego bagażu (najlepiej w oparciu o zachowane rachunki) oraz załączyć do niego kwity bagażowe oraz kopię dokumentu PIR. Prawa pasażera w kwestiach zaginięcia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska (1999 r.). Zgodnie z tym dokumentem mamy prawo domagać się od przewoźnika odszkodowania do kwoty 1131 SDR (wirtualna waluta rozliczeniowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego – ok. 5400 PLN).
Dziękuję za odwiedzenie mojej strony, będzie mi bardzo miło jeśli polubisz ją na Facebooku ;).
Drogi Podróżniku, poniżej znajduje się reklama Google. Zupełnie nie mam pojęcia, co Ci się na niej wyświetla. Jeśli chciałbyś lub chciałabyś wynagrodzić mi jakoś pracę nad stroną, proszę kliknij w reklamę i nic więcej. Dziękuję za wsparcie strony.